Delade upplevelser och förändrade smaker : En kvantitativ studie om hur användargenererat innehåll påverkar konsumenters attityder till restauranger

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Forskningsfråga: I vilken grad påverkar användargenererat innehåll konsumenters tre dimensioner av attityder till företag i restaurangbranschen? Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur användargenererat innehåll påverkar konsumenters varumärkesattityder till företag inom restaurangbranschen. Resultatet av att analysera de tre dimensionerna av attityder; kognition, affektion och konation kan hjälpa företag att förstå i hur stor grad användargenererat innehåll påverkar konsumenters varumärkesattityder. Kunskapen är relevant för företagens utveckling av strategi och hantering av användargenererat innehåll.  Metod: Studien baseras på en kvantitativ forskningsmetod där primärdata har samlats in genom en enkätundersökning. Medverkade i undersökningen var 129 respondenter, vars svar analyserades i dataprogrammet IBM SPSS Statistics. Där genomfördes korrelations- och regressionsanalyser för att testa studiens tre hypoteser och den teoribaserade modellen.  Slutsats: Slutligen är det konstaterat att användargenererat innehåll påverkar varumärkesattityder till restauranger positivt, främst de konativa- och affektiva komponenterna. Därmed har konsumenterna makten att påverka varandras attityder och beteenden genom användargenererat innehåll. Företag bör komplettera detta innehåll med sin egen marknadsföring och uppmuntra till engagemang på digitala kanaler för att stärka relationer och varumärkesattityder. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)