Expansion, strategi och kunskap : En studie av svenska tillverkande företags lokala expansion i USA.

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Sammanfattning: För ett tillverkande företag som har etablerat en verksamhet på en utländsk marknad kan en expansion på marknaden vara ett realistiskt alternativ. Den lokale ledaren har stor betydelse för att genomföra en sådan ambition. Men expansion på en utländsk marknad försvåras ofta av olika konkurrenshinder. För att övervinna sådana hinder kan företaget utveckla sin lokalakonkurrensstrategi och kunskap om den lokala marknaden. Denna studie ökar förståelsen av expansion på utländska marknader genom att utveckla och tillämpa ett perspektiv som integrerar teori om konkurrensstrategi och marknadskunskap. I studien undersöks fyra helägda dotterbolag till svenska tillverkande företag och dotterbolagen är lokaliserade till USA. Empirisk information har samlats in genom besök hos dotterbolagen och intervjuer med de verkställande direktörerna för dotterbolagen samt från företagens årsredovisningar och hemsidor. Analysen visar att både den lokala konkurrensstrategin och den lokala marknadskunskapen är positivt associerade med den lokala expansionen. För konkurrensstrategi är differentiering genom betoning av produktfördelar särskilt viktigt förlokal expansion, medan uppbyggnad av erfarenheter över tiden och kunskap om konkurrenter och kunder är särskilt viktigt för associationen mellan marknadskunskap och lokal expansion. Studien avslutas med rekommendationer avseende hantering av det lokala ledarskapet för ett expanderande dotterbolag på den utländska marknaden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)