Intensivundervisning som intervention - en pilotstudie om genomförbarhet av en intensivundervisning i multiplikation i årskurs 7-9

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Det finns mycket forskning om tidiga insatser i matematik och betydelsen av dessa. Till viss del finns det även forskning om hur tidiga insatser påverkar matematiklärandet i äldre åldrar. Däremot finns det inte så mycket forskning om eller material för genomförande av intensivundervisning för högstadiet. Syftet med denna pilotstudie var att undersöka genomförbarheten av eget utformad intensivundervisning med fokus på multiplikation. Anledningen till att detta blev fokus för pilotstudien är att många elever i årskurs 7-9 inte automatiserat multiplikation på ett förväntat sätt, vilket leder till svårigheter i andra delar av matematiken. I denna intensivundervisningsperiod ingår sju lärare, från två olika skolor, som intervjuats före och efter genomförandet. I de inledande intervjuerna efterfrågades elever som kunde vara aktuella för pilotstudien, för att sedan följas upp under den avslutande intervjun. Totalt valdes 15 elever ut som fick göra en inledande intervju samt kartläggning. Efter det följde fem veckor med tre lektioner vardera. Dessa lektioner hade fokus på multiplikationens fyra aspekter. Avslutningsvis genomfördes en uppföljande elevintervju med utgångspunkt i intensivundervisningens genomförande. Teoretiskt sett utgår pilotstudien från dels teorier kring hur elever i matematiksvårigheter lär sig matematik, dels lärandeteorier i form av sociokulturellt perspektiv med inriktning mot dialogiskt perspektiv. Den aktuella pilotstudien utgår från mixed methods och triangulering där tester och intervjuer använts. Datainsamlingen består av testresultat, intervjumaterial samt fältanteckningar. Dessa tre delar har sedan analyserats med hjälp av mixed methods och triangulering. Resultatet visade på att stora delar av det utformade intensivträningsmaterialet kan genomföras såsom det gjorts, men att individuella anpassningar är avgörande för skapandet av ett sammanhang där eleven möts utifrån elevens förutsättningar

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)