Värme och pool, kanske inte lika attraktivt som man tror... : En kvalitativ semiotisk bildanalys och en kvantitativ enkätundersökning om attraktivitet inom solsemesterresor

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

Sammanfattning: Problemformulering och syfte: Syftet med studien är att undersöka och mäta människors attityder till två olika solsemester-orter, och sedan kolla vilka semiotiska resurser, samt om personliga faktorer som kön och ålder kan påverka hur attraktiva de upplevs. Ämnet är relevant för att se vilka semiotiska resurser som är attraktiva i reklambilder, detta är viktigt för att förstå och skapa budskap som är tilltalande inom reklam och visuell kommunikation. Metod och material: Vi har valt att använda oss av en kvalitativ semiotisk bildanalys och en kvantitativ enkätundersökning för att ta reda på vad som gör reklambilder attraktiva. Här har vi använt 2 olika solsemester orter som stimuli material för respondenterna, svaren är kopplade till våran bildanalys. Huvudresultat: Studiens resultat visar att de olika semiotiska resurserna är olika attraktiva, men vi hittade inga tydliga kopplingar mellan kön och ålder till resultatet. Vi har också sett hur viktigt det är med modalitetsmarkörer och färg för att påverka människors attityder till reklambilder. Vi har fått en bra grund i vad människor ser som attraktivt i resereklam för solsemester.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)