”Det är så mycket press” : En enkätstudie om elevers upplevelser av nationella prov i svenska

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

Sammanfattning: De nationella proven i svenska ställer höga krav på eleverna att prestera. Flera av omständigheterna kring proven kan inte eleverna påverka och de måste göra sitt bästa utifrån situationen de är i. I denna studie undersöks elevers attityder till de nationella proven i svenska på gymnasiet och hur eleverna tycker de förbereds av sina lärare. Studien utreder även elevernas upplevelser av de nationella proven i svenska ur aspekterna stress och motivation. Undersökningens metod är en enkätstudie. Resultaten visar att eleverna tycker de nationella proven är viktiga och något som de värdesätter. Eleverna beskriver hur de kan visa vad de kan för läraren i slutet av läsåret och få ytterligare en chans att prestera. De tycker dock att de nationella proven i svenska tillför mycket stress och krav på prestation. Alla undersökta elever angav att de var stressade inför proven och att de glömde bort saker på grund av stressen. Eleverna angav även att de inte var motiverade att genomföra det nationella provet även om de tyckte det var bra för deras utbildning. Eleverna tyckte att de förbereddes bra av sina lärare inför proven och att den vanliga undervisningen var tillräckliga förberedelser för att klara av proven. Den slutsats som dras är att de nationella proven och den vanliga undervisningen visar på en samstämmighet i dess innehåll. De undervisande lärarna och provgruppen tolkar kursplanerna på samma/liknande sätt och skapar goda möjligheter för eleverna att prestera. Ytterligare en slutsats är att eleverna är stressade inför proven och att de saknar motivationen att genomföra dem. Lärare behöver hantera detta så att elevernas resultat inte blir lidande på grund av provens betydelsefullhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)