Sökning: "provstress"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet provstress.

  1. 1. ”Det är så mycket press” : En enkätstudie om elevers upplevelser av nationella prov i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Oscar Bringefalk; [2022]
    Nyckelord :nationella prov; provstress; provmotivation; förberedelser; attityd; svenskämnet;

    Sammanfattning : De nationella proven i svenska ställer höga krav på eleverna att prestera. Flera av omständigheterna kring proven kan inte eleverna påverka och de måste göra sitt bästa utifrån situationen de är i. LÄS MER

  2. 2. Nationella prov i läsförståelse årskurs tre : En litteraturstudie om faktorer som påverkar elevers resultat samt provets validitet och reliabilitet som mätinstrument

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Axelsson; Amanda Eriksson; [2022]
    Nyckelord :nationella prov; provstress; provtagningsmotivation; test-taking skills; validitet; reliabilitet;

    Sammanfattning : Detta arbete belyser forskning om nationella prov i läsförståelse i årskurs tre. År 2010 infördes obligatoriska nationella prov redan i årskurs tre då svenska elever visat sjunkande resultat i internationella kunskapsmätningar. Nationella prov är de första prov med hög personlig insats elever genomför. LÄS MER

  3. 3. De viktiga proven : Elever i läs- och skrivsvårigheter berättar om sina erfarenheter av förberedelser, anpassningar och genomförande av nationella läsprov i svenska i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Marie Hofvander; [2015]
    Nyckelord :national tests; adjustments; test preparation; assessment; test anxiety; reading and writing difficulties dyslexia; reading comprehension strategies; perspectives of special education; policy enactment; nationella prov; anpassningar; provförberedelser; bedömning; provstress; läs- och skrivsvårigheter dyslexi; läsförståelsestrategier; specialpedagogiska perspektiv; policy enactment;

    Sammanfattning : Hur policyförändringar, som fler nationella prov och tidigare betyg, kan komma till uttryck i verksamheten utforskas i denna studie. Syftet är att undersöka hur några elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi beskriver sina erfarenheter av att göra nationella läsprov i svenska i årskurs 6. LÄS MER