Att bemöta elevers olika behov kring skolmåltiden : En kvalitativ studie ur skolmåltidspersonalens perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för kostvetenskap

Författare: Marianne Toivola; Siv Jacobsson; [2016]

Nyckelord: Skolmåltidspersonal;

Sammanfattning: BAKGRUND I Sveriges skolor serveras 1,2 miljoner måltider per dag. För att tillaga god, näringsrik mat och skapa en trivsam upplevelse till en stor grupp människor, krävs tillagningskunskaper, serviceanda, insikt om hållbarhet, ekonomi och ett gott bemötande. SYFTE Studera hur skolmåltidspersonalen upplever och hanterar sitt arbete i relation till elevers olika behov. METOD Med hjälp av en semistrukturerad intervjuguide genomfördes sex stycken kvalitativa intervjuer med skolmåltidspersonal i en stad i norra Sverige. Ett målinriktat strategiskt urval gjordes med syfte att nå skolor med en stor mångfald av elevers olika behov. Transkriberade intervjuer analyserades enligt Graneheim och Lundmans kvalitativa innehållsanalys. RESULTAT Ur intervjuerna framstod kategorierna: intention att bidra till elevers lärande, elevers önskemål i centrum, trygg och säker mat, kommunikation och skolmåltidspersonalens upplevelse av arbetsbelastning. Dessa kategorier visar på ett engagemang bland skolmåltidspersonalen och en vilja att hantera komplexiteten i arbetet. De visar även på ett fokus på eleven och fingertoppkänsla gällande elevers tycke och smak. SLUTSATS Skolmåltidspersonalen uttryckte en kompetens att hantera komplexiteten inom sitt yrkesområde och en intention att sätta elevers behov i fokus. I studien uttrycktes även ett behov av möjlighet till utveckling i sitt arbete. Ett nätverk skolrestauranger emellan kan fungera som ett forum för kunskapsutbyte, vilket kan skapa möjlighet till utveckling i arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)