“Med TAKK kan man nå fram även till den som inte med hörseln tydde vad du sa” : En kvantitativ och kvalitativ studie med frågan hur verksamma pedagoger arbetar med Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation på lågstadiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur och i vilken utsträckning yrkesverksamma pedagoger arbetar med TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation), samt om TAKK skulle vara aktuellt att implementera i högre grad i grundskolan. Genom studien fanns ambitionen att undersöka hur pedagoger i förskola och skola arbetar med TAKK, samt varför de arbetar eller inte arbetar med denna metod. Studien genomfördes med en kvantitativ undersökning i form av en enkätundersökning, samt med en observation på en förskola som arbetar med TAKK. Resultatet visar att trots att många pedagoger känner till TAKK, så är deras kunskaper om ämnet låga, främst på grundskolan. Detta beror ofta på att deras arbetsgivare inte uppmuntrat denna fortutbildning, att det finns för lite forskning om TAKK på grundskolan samt att lärarnas arbetsbelastning redan är för hög. Majoriteten av deltagarna tror dock att samtliga elever kan gynnas av TAKK. Den största anledningen till att deltagarna arbetar med TAKK är för att underlätta kommunikationen, öka språkförståelsen samt synliggöra och förstärka det talade språket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)