Motivationsfaktorer hos volontärarbetare på ett svenskt sportevenemang : En jämförelse mellan olika demografiska variabler

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Författare: Oscar Elfsberg; Tony Kronbäck; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att undersöka vad som motiverar volontärer som ska arbeta på ett svenskt sportevenemang för att underlätta för organisationer när det gäller rekrytering och att få återkommande volontärer. En kvantitativ studie gjordes med hjälp av Volunteer Motivation Inventory (VMI) och det var 122 respondenter av totalt 360 volontärer i organisationen som svarade på enkäten. Respondenterna delades in efter de demografiska grupperna kön, ålder (17-49, 50-64 och 65-74), och huvudsaklig sysselsättning (arbetande, studerande och övrigt).VMI har tio olika dimensioner med olika motivationsfaktorer och genom att använda detta verktyg så kan man se vilka dimensioner som är de viktigaste för respondenterna. Resultatet visar på att dimensionen Social Interaktion var den viktigaste bland de 122 respondenterna, vilket innebär att de volontärarbetar för att de uppskattar den sociala atmosfären och för att få träffa nya vänner. Mellan män och kvinnor fanns inte några signifikanta skillnader i någon av dimensionerna vilket tyder på att de i stora drag motiveras av samma faktorer. När man ser till ålderssegmenten så fanns de största skillnaderna i dimensionen Karriärsutveckling där unga (17-49) hade högst medelvärde och de gamla (65-74) hade lägst medelvärde med de medelålders (50-64) mitt emellan. Även när det gäller huvudsaklig sysselsättning så var Karriärsutveckling den dimension som visade på de största skillnaderna där studerande i större utsträckning såg sitt volontärarbete som ett sätt att få nya erfarenheter att ta med sig ut i arbetslivet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)