Återanvändbara förpackningar : Ett alternativ ur ett producent- och konsumentperspektiv?

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

Sammanfattning: Många av de aktuella miljöproblemen kan kopplas till dagens konsumtionssamhälle som intensivt brukar jordens resurser. För att nå klimatmålen och reducera antropogen påverkan på miljön krävs effektiva åtgärder, bland annat inom produktion och konsumtion av varor och tjänster. En åtgärd skulle kunna vara att införa ett återbrukssystem för förpackningar. Det kan bidra till att skapa en cirkulär ekonomi där material- och energiflöden sluts och resurser nyttjas till fullo. För att ett återbrukssystem ska fungera i praktiken har producenter och konsumenter en viktig roll då förpackningarna måste returneras för att kunna återanvändas. Därmed finns ett intresse av att undersöka hur producenter och konsumenter ser på införandet av ett potentiellt återbrukssystem. Denna studie kommer utvärdera potentialen för ett återbrukssystem i Sverige genom att utföra en fallstudie på återanvändbara mjölkflaskor av glas.  Syftet med studien är att utvärdera om en introducering av återanvändbara mjölkförpackningar av glas kan vara ett alternativ ur ett producent- och konsumentperspektiv. Detta analyseras genom att utreda intresset för ett återbrukssystem samt att identifiera eventuella hinder, för- och nackdelar och viktiga sociala aspekter med systemet. För att undersöka producenternas intresse genomfördes intervjuer med representanter från två mejerier i Sverige. Konsumenternas intresse undersöktes genom en enkätstudie. Utifrån befintlig litteratur inom området identifierades ett antal teman som har betydelse för individers beteenden: värderingar, medvetenhet och bekvämlighet. Dessa användes för analys av konsumenters intresse för systemet.  Resultatet visar att det inte finns något övergripande intresse hos producenter och konsumenter för ett återbrukssystem med mjölkflaskor av glas i dagsläget. För producenterna skulle det isåfall vara om det går att motivera att det medför miljömässiga fördelar samt lönsamhet för företaget. Konsumenternas intresse motiveras av sociala aspekter såsom personligt intresse och engagemang för miljön, och begränsas av den extra ansträngningen som krävs för att returnera flaskorna efter användning. Producenterna saknar övervägande incitament att byta från dagens mjölkkartonger och är tveksamma till återbrukssystemets lönsamhet. Det befaras även medföra problem med hygien och kvalitetssäkring av produkterna. Om det kan fastställas att det är miljömässigt fördelaktigt kan återbrukssystemet gynna mejeriernas försäljning, då det finns ett intresse hos konsumenterna för miljövänliga produkter. Dock konstateras glasflaskornas vikt vara en betydande faktor som påverkar både producenternas och konsumenternas intresse till systemet. Samtidigt identifieras en allmän osäkerhet hos både producenter och konsumenter om ett återbrukssystem skulle medföra miljömässiga fördelar. Det skulle därmed behövas ytterligare vetenskapliga studier för att utvärdera återbrukssystemets möjligheter till miljömässig och ekonomisk lönsamhet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)