”... så därför väljer jag att vara tyst” En studie om interpersonella konflikter mellan student och handledare under verksamhetsförlagd utbildning på ett Socionomprogram SQ1562,

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats har varit att undersöka studenters upplevelser av interpersonella konflikter mellan student och handledare som inträffat under den verksamhetsförlagda utbildningen på Socionomprogrammet vid Göteborgs Universitet. Studien har utgått ifrån följande frågeställningar: - Hur beskriver studenterna att interpersonella konflikter förekommer? - Vilka strategier upplevde studenterna var framgångsrika vid interpersonella konflikter? - Vilka konsekvenser upplevde studenterna att interpersonella konflikter gav? Studien baseras på kvalitativ metod och tio semistrukturerade intervjuer med studenter som genomfört kursen Handledd studiepraktik SQ1451 på socionomprogrammet vid Göteborgs Universitet. Materialet har analyserats med tematisk analysmetod och tolkats med stöd av begreppet erkännande och med teorin om maktbaser. Huvudresultaten var att samtliga studenter kunde redogöra för konfliktsituationer, men som aldrig ledde till öppna konflikter i huvudsak på grund av att handledarna aldrig blev varse att en konfliktsituation ens förelåg eller att handledarna var lyhörda så att det istället blev lärorika diskussioner. Dessa konfliktsituationer handlade i huvudsak om oklarheter kring studentens roll, hur de skulle bete sig och handledares olika beteenden. Studenterna använde sig i huvudsak av undvikande strategier såsom att hålla inne på egna åsikter och ändra sina beteenden vid konflikter, för att inte konflikter skulle riskera att påverka relationen till handledaren och praktikperioden negativt. Konsekvenserna av konflikterna handlade bland annat om en oro hos studenterna inför vad en öppen konflikt kunde leda till och att det var känslomässigt betungande att gå till praktikplatsen vid konflikter. En av studiens konklusioner är att handledarnas tillgång till bestraffningsmakt minskar studenternas benägenhet att ta konflikter och det är bestraffningsmakten som gör studenterna rädda för att vara i konflikt med handledaren eftersom de tror att detta skulle medföra negativa konsekvenser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)