Att möta en svår uppgift : BVC-sjuksköterskors upplevelse av, och avsaknad av stöd i mötet med barn som far illa

Detta är en Magister-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

Sammanfattning: Syfte. Att beskriva upplevelser av stöd och avsaknad av stöd i arbetet/mötet med barn som far illa bland sjuksköterskor inom barnhälsovården. Bakgrund. Att möta barn som far illa kan röra upp ett flertal känslor hos sjuksköterskan. Stöd kan vara viktigt för att förbättra arbetet men få studier finns om sjuksköterskors upplevelser av stöd i mötet med barn som far illa.Design. Semi-strukturerade intervjuer användes för datainsamlingen och kvalitativ innehållsanalys användes till datanalysen. Metod. Datainsamlingen utfördes under våren 2015. Tio sjuksköterskor från olika barnavårdscentraler i Sverige deltog och intervjuades om deras upplevelser. För att analysera insamlad data användes en kvalitativ innehållsanalys. Resultat. Analysen resulterade i tre huvudkategorier; att inte stå ensam, återkoppling som stöd och kunskap och erfarenhet som stöd. Ett tema genomsyrade hela resultatet; en känsla av trygghet eller frustration. Slutsats. Det fanns en stor variation i vilken typ av stöd som fanns tillgänglig och i vilken utsträckning. Tidigare studier visar på ett samband mellan stöd och anmälningsbenägenhet när barn misstänks fara illa. Det går att koppla upplevelsen av stöd till Antonovskys (2005) teori om känsla av sammanhang. Utveckling av modeller för stöd till sjuksköterskor som möter barn som far illa skulle kunna utgå från begreppen hanterbarhet, begriplighet samt meningsfullhet. Ytterligare studier behövs för att ta reda på hur stödet till sjuksköterskor som möter barn som far illa kan utvecklas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)