Vad händer med den svenske åklagaren?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning Detta examensarbete kommer att handla om relationen mellan den svenska åklagarmyndigheten och den europeiska åklagarmyndigheten med rättssäkerhet/effektivitet som examensarbetets teoretiska verktyg. En mycket viktig sak som måste påpekas är att den europeiska åklagarmyndigheten ännu ej finns, men EU är mycket angeläget om att inrätta myndigheten. Å ena sidan vill EU inrätta myndigheten, men å andra sidan finns de medlemsstaterna som ser åtskilliga betänkligheter i form av konflikter med de grundläggande principer som den europeiska åklagarmyndigheten för med sig. Därför fungerar medlemsstaterna som en motvikt gentemot EU:s makt. I skrivande stund är det tillika medlemsstaterna som har övertaget. En beskrivning av projektet med den europeiska åklagarmyndigheten och relationen gentemot åklagarmyndigheten i Sverige kommer genomföras. EU:s förvaltning och Sveriges förvaltning ter sig högst olika. Det som gör ämnet intressant är alltså skillnaden mellan hur ett beslut drivs igenom i en konfederation och i en enhetsstat. I enhetsstaten Sverige är det tämligen enkelt. Enhetsstaten har en centralmakt där makten sedan delas upp i de olika samhällsnivåerna ända ut i periferin. Vill Sveriges styrande elit att en förändring skall komma till stånd så blir det i bästa fall en ny lagstiftning med kompromisser mellan de olika politiska partierna i riksdagen. Europeiska Unionen, som enligt författarna Ann Ward och Lee Ward mest liknar en konfederation, har det betydligt tuffare2. Fördragstext måste utformas noga så att den blir tilltalande för så många medlemsstater som möjligt. Därför är fördragstext en kompromiss mellan alla medlemsstaterna i konfederationen i fråga. I viktiga frågor krävs enhällighet för att ett beslut skall kunna fattas, i andra frågor räcker det med kvalificerad majoritet. Frågan om fördragstext i Fördraget om Europeiska Unionens Funktionssätt var naturligtvis en sådan viktig fråga som krävde enhällighet, vilket det också blev till slut även om medlemsstaten Irland länge obstruerade. Vissa artiklar i detta fördrag föreskriver att beslut skall fattas med enhällighet, däribland inrättandet av en europeisk åklagarmyndighet i artikel 86. En enda medlemsstat i ministerrådet kan alltså ställa förslaget på ända. I fördraget finns artiklar som är centrala för denna examensuppsats – artiklarna om straffrättsligt samarbete som omnämns i artiklarna 82 till 86. Enligt FEUF artikel 86 skall EÅM baseras på Eurojust.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)