Fritidshemmets lärande genom ett barns perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Med detta arbete vill jag belysa hur elever upplever sitt lärande genom att utgå från barns perspektiv. Genom en kvantitativ och kvalitativ metod, genom en enkät och intervjuer har jag samlat på mig intressant data om elevernas lärande på fritidshemmet. Eleverna som är med i denna uppsats är från två olika områden med olika förutsättningar när det gäller socioekonomisk bakgrund. När vi tolkar den insamlade data, kan vi då få en inblick om hur eleverna upplever sitt eget lärande och hur de upplever sin vardag på sina fritidshem. För att förstå den insamlade data kommer vi att utgå från teorin om lärande och fördjupa oss inom det sociokulturella och lekens betydelse. Dessa lärande perspektiv framträder väldigt tydligt i resultatet som visar att eleverna har svårt att peka ut exakt vad de har lärt sig. Eleverna har svårt att förstå att det finns ett lärande i mängder av olika situationer som de får uppleva på fritidshemmet. Genom att se detta genom ett sociokulturellt perspektiv så kan vi se att eleverna får en massa kunskaper genom bland annat i leken, som är en central del av elevernas vardag på fritidshemmet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)