”SÅ SOM DU SJÄLV VILL BLI BEMÖTT, BEMÖTER DU ANDRA”

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Denna studie har gjorts för att se hur personal på daglig verksamhet uppfattar sitt eget bemötande och hur de arbetar med att ge ett bra bemötande. Den forsknings som finns är begränsad, speciellt inom det valda området och det finns en gemensam medvetenhet hos forskarna att det finns en bemötandeproblematik. En medvetenhet hos forskarna att det behövs mer utbildning som handlar om kommunikation och bemötande. Metoden som har använts i denna studie är en kvalitativ metod med semi-strukturerade intervjuer. Den personal som deltog i studien arbetade inom kommunalt eller på privatägd daglig verksamhet runt om i sydvästra Skåne. Personalen fick möjligheten att reflektera över sitt bemötande och det fanns en medvetenhet i när ett dåligt bemötande gavs och detta såg personalen som en del av en process. De såg sitt bemötande av brukarna som viktigt och betydelsefullt och för att stärka brukarnas empowerment bemöter personalen dem med respekt genom att skapa tillit och trygghet hos brukarna. Det som studien kom fram till var att personalen hade en medvetenhet inom sitt eget bemötande och att utbildning var en viktig del av att skapa sig kunskap och erfarenheter inom bemötande och kommunikation. Personalen hade även en förförståelse i hur kommunikation och attityder hörde ihop med bemötandet och hur de kunde förbättra sitt bemötande genom att reflektera och diskutera med sina medarbetare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)