Talet om förskolans kvalitet. : En studie om förskollärares tal om kvalitet i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Författare: Consuelo Serrate; [2016]

Nyckelord: kvalitet; förskollärare; förskola; diskurs;

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur förskollärare talar om förskolans kvalitet. Studiens frågeställningar är: På vilka olika sätt talar förskollärarna om kvalitet och vilka diskurser kan urskiljas. Uppsatsens teoretiska ansats utgår från socialkonstruktionistiskt perspektiv. Den filosofiska premissen är att språket, genom diskurser, skapar konstruktioner av verkligheten. Dessa konstruktioner ger mening och konsekvenser för vårt handlande. Hur förskollärarna talar om kvalitet får således konsekvenser för förskolans utformning och innehåll. Empiri har samlats in med hjälp av tre fokusgrupper. Studiens resultat visar att talet om förskolans kvalitet fortgår i en diskursiv praktik som rymmer flera diskurser som kämpar om betydelse om förskolans kvalitet. Tre identifierade diskurser som utmärkt sig i studien beskrivs i studien under benämningen marknadsdiskurs, verksamhetsdiskurs, och barndiskurs. Inom marknadsdiskursen kopplas kvalitet samman med villkor i en marknad. Medan inom verksamhetsdiskurs beskrivs kvalitet som tillgängliga förutsättningar inom verksamheten. Den tredje diskursen tar ansats i kunskaper om barns egentliga behov och lärande. Studiens slutsatser visar att kvalitetsbegreppet är långt ifrån entydigt och på förhand bestämt i förhållande till studiens förskollärare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)