Sökning: "handledning pedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden handledning pedagog.

  1. 1. "det behövs, för att alla barn ska få lyckas utifrån sina förutsättningar" : En kvalitativ studie med fokus på specialpedagogisk handledning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linda Pahlberg Karlsson; Jessica Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; kompetensutveckling; likvärdighet; specialpedagogik; specialpedagogisk handledning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka förskollärares erfarenheter av specialpedagogisk handledning i arbetet med barn i behov av särskilt stöd. Med utgångspunkt i en fenomenologisk ansats undersöktes därför fyra förskollärares erfarenheter av samverkan med specialpedagog. LÄS MER

  2. 2. ”De beter sig nästan som de har en sorts diagnos” : Pedagogers arbetssätt, bemötande och deras syn på specialpedagogens roll.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teddy Nakiwala Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Arbetssätt; bemötande; pedagoger; utagerande beteende; välfungerande vardag;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nakiwala Nilsson, Teddy (2022). ”De beter sig nästan som de har en sorts diagnos”. Pedagogers arbetssätt, bemötande och deras syn på specialpedagogens roll.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. ”Man får hjälp i trixiga situationer” : Specialpedagogers och pedagogers tankar om handledning i förskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Johanna Rinde; Ulrika Friberg; Johanna Andersson; [2021]
    Nyckelord :förskola; förståelse; handledning; ledning; pedagog; reflektion; samtal; specialpedagog; verksamhetsutveckling;

    Sammanfattning : I dagens förskola innebär de ökade kraven på pedagogerna att de ska kunna ta sitt yrkesansvar i olika former av samarbete utifrån den utbildning som genomförts. Vidare talas det om vikten av det livslånga lärandet och betydelsen av att skapa organisationer i utveckling. LÄS MER

  4. 4. DIGITAL KOMPETENS FÖR STUDIEOVANA ELEVER PÅ SFI - Förutsättningar för lärare och elever att nå styrdokumentens krav

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Elisabet Cham Brunnegård; [2020-01-07]
    Nyckelord :Prelitterat; litteracitet; digital litteracitet; digital delaktighet; digitalt utanförskap;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka förutsättningarna för lärare och elever på studieväg 1, dvs elever utan studiebakgrund, på SFI att jobba med digital kompetens på svenska, och uppnå Skolverkets krav och kommunens skrivningar, samtidigt som eleverna lär sig svenska som andraspråk, samt lär sig att läsa och skriva på svenska. Teori: Sociokulturell teori: Människor lär i interaktion med varandra ständigt. LÄS MER

  5. 5. Inkludering av barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Forsman; [2020]
    Nyckelord :inkludering; barn i behov av särskilt stöd; specialpedagog; förskola; pedagog;

    Sammanfattning : I dagens samhälle ska förskolorna sträva efter att ha en inkluderande verksamhet, vilket inte alltid är så enkelt. Det är en utmaning för pedagogerna att kunna bemöta alla barn efter deras behov och förutsättningar. LÄS MER