Att skapa motivation för matematik i grundskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med denna kunskapsöversikt är att utifrån vetenskapliga källor belysa viktiga faktorer för hur läraren ska verka för att skapa motivation hos lågstadieelever inom matematikämnet. Sökprocessen skedde i flertalet elektroniska databaser, varpå vi använde oss av framtagna sökord. Resultatet visade att motivation är en viktig förutsättning för elevers lärande och att läraren har en viktig roll i detta. Slutsatsen tyder på att lärarens förmåga att organisera matematikundervisningen har en stor påverkan på hur eleverna blir motiverade. Det är viktigt att undervisningen är anpassad utefter elevernas intresse, behov och förutsättningar, samt att klassrummet inbjuder till en god lärandemiljö. Ytterligare faktorer för att motivera elever är att det finns en god relation mellan lärare och elev, samt att eleven känner tilltro till sin egen förmåga, vilket ligger till grund för viljan att lära.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)