Risker och möjligheter med konkreta evolutionsexempel som pedagogiskt verktyg i läroböcker.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Sammanfattning: Utifrån antagandet att konkreta evolutionsexempel kan användas som ett pedagogiskt verktyg för att öka förståelsen av evolutionens mekanismer analyserades tre läroböckers användning av konkreta exempel. Med utgångspunkt i evolutionsdidaktisk forskning identifierades risker och möjligheter i exemplens förmåga att påverka elevers förståelse. En ojämn fördelning av exemplens innehåll återfanns i de läroböcker som studerades. Exempel på människors och andra däggdjurs evolution och släktskap var vanligt förekommande. Det fanns väldigt få referenser till själva mekanismerna och ungefär hälften bedömdes inte alls förklara evolutionens processer eller mekanismer. Inget exempel uppfyllde samtliga uppställda kvalitetskriterier. Begreppet anpassning används exempelvis i många fall på ett vilseledande sätt istället för att namnge och förklara det naturliga urvalet. De evolutionsdidaktiska kvalitetskriterierna kan fungera som ett verktyg vid konstruktion eller revidering av konkreta exempel i syfte att bättre utnyttja exemplens pedagogiska potential. I diskussionsdelen berörs också möjligheterna att genom valet av exempel bidra till att ge evolutionsämnet mer relevans.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)