Matematik i förskolans vardag. En studie om hur förskollärare uttrycker sig om sin kompetens i förskolematik

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Julia Rahkonen Andersson; Caroline Lidberg; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Under förskollärarutbildningen har vi fått kunskaper för att arbeta med matematik i förskolan, men vi har också stött på tidigare forskning som visar att det finns brister i kunskaper för hur förskolläraren ska synliggöra matematiken i barnens vardag. År 2010 reviderades läroplanen i förskolan och dess innehåll utvecklades med fler strävansmål och ett tydligare fokus på barns matematiska lärande. Syftet med denna studie var att undersöka om det som en del av den tidigare forskningen beskriver, att det finns brister inom förskollärarens kunskaper i matematikämnet, stämmer överens med hur förskollärare uttrycker sig idag, men även att undersöka hur de reflekterar kring sin egen kompetens samt vilken betydelse de anser att den har för barns lärande. Studiens frågeställningar formulerades som följande: vad säger några förskollärare om sin kompetens i relation till läroplanens mål om matematik samt vilken betydelse anser dessa förskollärare att deras kompetens har för att bidra till barns matematiska lärande i förskolan. Vi valde metoden intervju med en fenomenografiskt inspiration som innebär en nyfikenhet på olika uppfattningar av ett fenomen, vilket i det här fallet är förskollärarnas uppfattningar av matematik i förskolan. För att samla in material samtalade vi med fem olika förskollärare med olika bakgrund och erfarenhet, i Göteborgsområdet. Materialet analyserades och bearbetades i förhållande till tidigare forskning och de frågeställningar vi valt att utgå ifrån. Resultatet tyder på att förskollärarna som intervjuats visar en positiv inställning till matematik samt att de menar sig ha goda kunskaper för att möta barnen i deras matematiska utforskande i vardagen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)