Elevens livsvärld: Ett fenomenologiskt perspektiv på dansundervisning

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Lisa Fahlén; [2012]

Nyckelord: Fenomenologi; Dansundervisning; Dansutbildning; Da;

Sammanfattning: I uppsatsen undersöks hur ett fenomenologiskt perspektiv på lärande och kunskap kan användas för attlåta undervisningen i nutida dans ta utgångspunkt i elevernas egna erfarenheter och unika perspektiv påvärlden, eller med andra ord att den bör ta utgångspunkt i elevens livsvärld. Studien avgränsas genom attfokusera på undervisning i nutida dans för elever i gymnasieåldern, på kulturskola och estetisktgymnasium. Med hjälp av en litteraturstudie av fenomenologiska texter undersöks olika fenomenologiskabegrepps relevans för dansundervisningen, till exempel livsvärlden, förförståelse, kroppslig varsblivningoch intersubjektivitet. Detta har inte gjorts tidigare i någon undersökning i Sverige med avseende pådansundervisning för elever i dessa åldrar. Studien visar att det är tack vare våra förförståelser som vikan fungera i världen och att lärandet sker när vi utvidgar kunskapen med utgångspunkt i dem.Förförståelser både möjliggör och begränsar ny förståelse och därför är det viktigt att problematisera ochuppmärksamma den. I studien beskrivs hur detta kan göras med hjälp av ett utforskande och öppetförhållningssätt. Enligt kursplaner i dans på estetiska gymnasiet ska dansundervisningen innehållareflekterande och utforskande arbetssätt, och den här studien kan bidra med värdefull kunskap om hurdetta skulle kunna genomföras. I uppsatsen argumenterar jag för att eleverna ska få lära sig metoder föratt uppmärksamma sina livsvärldar och förförståelser och på så sätt mer aktivt kunna söka kunskap somär meningsfull för dem. Eftersom eleven är den som känner sin livsvärld allra bäst, är det viktigt atteleverna görs mer delaktiga i lärandeprocessen. Enligt läroplanen GY11, är det varje lärares ansvar attundervisningen utgår från elevernas förutsättningar, behov, erfarenheter och tänkande. I uppsatsenargumenterar jag för att en undervisning som tar sin utgångspunkt i elevernas livsvärldar, i störreutsträckning kan möta varje elev där han eller hon är.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)