Vilka möjligheter och begränsningar finns i arbetet med digitala verktyg i den tidiga läs- och skrivutvecklingen?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med vår kunskapsöversikt är att belysa hur digitala resurser används i arbetet med läs- och skrivutveckling ur ett f-3-perspektiv. Utifrån vetenskapliga artiklar presenterar vi olika perspektiv kring området. Artiklarna är vetenskapligt granskade och hämtade från sökmotorn Libsearch. Resultatet har vi delat upp i olika teman: digitala resurser i undervisning, handskrift, e-böcker och digital storytelling samt nationellt och lokalt perspektiv på digitala verktyg. Resultatet visar att digitala verktyg främjar elevers motivation och skrivflöde samt gynnar elever med svenska som andraspråk och elever med skrivsvårigheter. Utmaningar med det digitala arbetssättet är tekniska problem, dålig internetuppkoppling eller andra logistiska problem som kan uppstå. Resultatet visar också att kompetensen inom digitala resurser hos elever och lärare på glesbygden skiljer sig från elever och lärare i tätorten. Vår slutsats är att eleverna gynnas av att arbeta med Att skriva sig till läsning (ASL) och andra digitala arbetssätt men att både använda digitala verktyg och skriva för hand är en gynnsam kombination. Det är viktigt att eleverna skriver för hand eftersom bokstavsformningen befästs via hjärnan och muskelminnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)