Det avvaktande barnet i förskolan : En studie i hur förskollärare beskriver avvaktande barn samt sitt arbete att skapa relationer till dessa barn

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Syftet med studien har varit att få insikt om hur förskollärare beskriver så kallade avvaktande barn, samt att få kunskap om förskollärares arbete att skapa relationer till dessa barn. Studien har haft en kvalitativ inriktning där semistrukturerade intervjuer genomfördes med fem förskollärare. Förskollärarna bidrog med empiriskt material som har analyserats och kopplats till Bowlbys anknytningsteori samt Scheffs teori om sociala band. Efter att ha analyserat materialet kunde vi utläsa att förskollärarna uppfattade att det avvaktande barnet inte ville vara med i gruppen, utan ville hellre vara för sig själv. Vi fann även att några av förskollärarna lyfte fram att barnets avvaktande beteende kunde ha med barnets personlighet att göra. De flesta förskollärarna berättade att de ansåg att det var viktigt att synliggöra det avvaktande barnets intressen i den fysiska miljön, i att skapa relation, men också i hur de kunde inkludera det avvaktande barnet. Att bygga relationer till det avvaktande barnet och få barnet att känna trygghet var också någonting som kunde utläsas från analysen. De flesta förskollärare påpekade att för att inkludera det avvaktande barnet kunde de arbeta i mindre grupper. Slutligen betonas risken med att avvaktande barn kan bli exkluderade.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)