Att vara eller icke vara digitalt kompetent i förskolan? : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser och tankar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Denna studie har sin grund ifrån den högaktuella diskussionen om digitala verktygs och digitala kompetensers vara eller icke vara i svensk förskola. Där nuvarande regering begärt att läroplanen för förskolan ska revideras och inte längre inkludera mål som syftar till att utveckla förskolebarns digitala kompetenser och nyttjande av digitala verktyg, revideringar som diskuteras i samma veva som detta examensarbete arbetas fram. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur verksamma förskollärare upplever och praktiskt arbetar med digitala verktyg, och hur digital kompetens tolkas. Både utifrån förskollärares egen roll som lärare samt vad förskollärare upplever att barn i förskolan faktiskt får med sig för nya kunskaper och upplevelser. Studien har använt den didaktiska teorin i syfte att undersöka om de begrepp som teorin menar är undervisningens dimensioner, går att återfinna och se utifrån den insamlade empirin. Metoden som använts för att bygga empirin utgår ifrån kvalitativa intervjuer med fem förskollärare. Studiens resultat visar att det trots en nuvarande kritisk blick från bland annat regeringen, finns en positivitet hos de intervjuade förskollärare att integrera digitala verktyg och digital kompetens i verksamheten och hos barnen. Där de intervjuade förskollärarna menar att deras digitala kompetenser möjliggör både att utveckla barns digitala förståelse, samt för att underlätta i undervisningen även för andra läroplansmål. Majoriteten av de intervjuade förskollärarna anser även att barn i förskola har ett behov av att utveckla digital kompetens, eftersom samhället även fortsattvis kommer att fortsätta att digitaliseras, vilket framtida generationer kommer att behöva förstå och använda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)