Är fritidshemmets lärmiljöer tillgängliga för alla?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka hur lärare i fritidshem anpassar verksamheten för elever inom NPF –spektra samt för de elever som inte diagnostiserats, men som de ser är i behov av extra stöd. Detta i förhållande till de utmaningar som finns på fritidshemmet i stort, såsom stora elevgrupper, integrering av alla elever, kunskap hos lärare samt lärmiljöer. Vi undersökte de avgöranden och övervägningar lärare ställs inför i arbetet med de anpassningar som krävs för att inkludera alla elever. Teoretiska aspekter och förhållningssätt som är hjälpsamma för att förstå praktiken har också studerats. Vi utförde sex stycken intervjuer med utbildade lärare i fritidshem, vilka representerade fem olika arbetsplatser. Resultatet visar att lärare ofta gör anpassningar på både individ- och gruppnivå som är möjligt i en grupporienterad verksamhet. Många upplever också en stor begränsning i att kunna fullfölja fritidshemmets uppdrag för denna grupp elever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)