Covid-19-pandemins påverkan på kollektivtrafiken i Hallands län : En kvalitativ studie

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Transportplanering

Sammanfattning: Covid-19-pandemin har påverkat alla och inte minst kollektivtrafiken i landet kraftigt. Detta har gjort att många regioner och kommuner har tvingats att tänka om vad gäller investeringar och trafikutbud till kollektivtrafiken. Den här studien behandlar Hallands län, och kollektivtrafiken i Halland eftersom Halland är ett län med en blandning av stad och landsbygd som kan göra länet mer representativt för Sverige jämfört med storstadslänen.Studiens syfte var att studera hur pandemin har påverkat kollektivtrafikresandet i Hallands län, samt att utreda hur kollektivtrafikens aktörer i Halland vill utveckla trafiken efter pandemin. Studien baserades på strategiska dokument från tre offentliga aktörer, Region Halland, Hallandstrafiken, som ansvarar för kollektivtrafiken i länet, och länets sex kommuner. Dessutom gjordes intervjuer med Hallandstrafiken och fyra av sex kommuner. Utöver dokument och intervjuer studerades tidigare forskning på området för att utreda hur pandemin har påverkat kollektivtrafiken i övriga Sverige samt hur man bäst ökar kollektivtrafikens marknadsandel. Detta för att jämföra likheter och skillnader mellan hur situationen är i Halland och i övriga Sverige.Resultatet visade att Covid-19-pandemin gjorde att kollektivtrafikresandet minskade i länet med ungefär 40% för år 2020 och 2021, om man jämför med år 2019. Marknadsandelen sjönk från 18% till som lägst ungefär 9%. Dock ses en relativt tydlig tillbakagång mot 2019 års nivåer under början av 2022. I framtiden tror Hallandstrafiken att resandet kommer förändras, dock är man inte helt säkra på hur, men man är tillsammans med forskare överens om att distansarbetet troligtvis kommer öka som en följd av pandemin. Troligt är även enligt flera intervjuer att resandet i framtiden i större utsträckning sker på andra tider än de traditionella rusningstiderna och att sträckan man pendlar till arbetet blir längre. Region Halland och Hallandstrafikens huvudsakliga mål i framtiden är att öka attraktiviteten för kollektivtrafiken och därmed höja marknadsandelen. Detta görs bland annat genom att koncentrera kollektivtrafiken i stråk, att öka medelhastighet på bussarna. För att få tillbaka resenärer efter pandemin har man infört en ny biljettyp, samt gjort satsningar på marknadsföring och kampanjer.Slutsatserna som dras är främst att pandemin påverkat kollektivtrafiken både i Halland och Sverige kraftigt, samt att framtidens resande troligtvis kommer förändras i form av att vi arbetar mer på distans. Däremot är det i nuläget mycket svårt att säga i vilken omfattning det kommer förändras. Metoderna som Hallandstrafiken använder för att utveckla trafiken är förankrade i forskningen och bör således leda till en ökad marknadsandel, men de kan också innebära att vissa grupper som exempelvis äldre och funktionsnedsatta får svårare att använda sig av kollektivtrafiken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)