Koncentrationssvårigheter under matematiklektioner : Hur specialpedagoger arbetar för att stödja elever med koncentrationssvårigeter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för matematik och matematisk statistik

Författare: Siri Lind; [2013]

Nyckelord: Matematik; specialpedagogik; koncentrationssvårigheter;

Sammanfattning: Syftet med min rapport är att skapa förståelse för hur lärare bör stödja elever med koncentrationssvårigheter under matematiklektioner. Resultatet har framkommit genom kvalitativa intervjuer med fyra specialpedagoger. I rapporten tar jag del av hur specialpedagogerna anser att koncentrationssvårigheter uttrycks under matematiklektioner samt hur de anser att man bör stödja eleverna. Resultatet visar hur man genom inlärningsmiljö samt inlärningsmetod kan stödja eleverna. Specialpedagoger menar att eleverna fokuserar bäst i ett avskalat klassrum. Eleverna kan stödjas genom att arbeta utanför klassrummet men bör inkluderas i klassrummet då där råder en god arbetsmiljö. Eleverna behöver tydlighet i matematikundervisningen som bör vara uppdelad i delmål samt innefatta belöningar. Materialet bör vara konkret där bilder samt datorprogram kan underlätta för eleverna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)