Samordning centralt vid skolövergång för ungdomar med autism : “Man har en vägledningsprocess med eleven och man har en vägledningsprocess med vårdnadshavare”

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka hur studie- och yrkesvägledare i Stockholmsområdet upplever hur processen och övergången för elever med autism som gör sitt gymnasieval går till. Vidare också om denna process leder till övervägda gymnasieval. Dessutom söker studien svar på om studie- och yrkesvägledare anser att de har relevant utbildningsbakgrund för att kunna vägleda elever med autism. Processen kring gymnasievalet för elever med autism är ofta mångfacetterad och samordning med professionerna på avlämnande skola och samarbete med mottagande skola är två nyckelfaktorer. Majoriteten av respondenterna uttrycker att de inte fick tillräckligt med utbildning på studie- och yrkesvägledarprogrammet för att möta elever med autism. Slutligen visar studien också att studie- och yrkesvägledarna upplever att vårdnadshavares roll i övergången från grundskola till gymnasium ofta är central och de belyser att vårdnadshavare ofta känner oro kring övergången.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)