Förskolan som demokratisk träningsarena : En diskursanalytisk fokusgruppsstudie om förskolans demokratiuppdrag

Detta är en Master-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare talar om förskolans demokratiuppdrag samt vilka konsekvenser dessa uttalanden kan få för barnen och deras samhälleliga delaktighet både nu och i framtiden samt för samhället i stort. Syftet besvaras genom forskningsfrågorna; Vilka diskurser ger förskollärare uttryck för gällande demokratiuppdraget i förskolan? Vilka effekter kan dessa diskurser få för barns möjligheter att tillägna sig demokratiska värden i förskolan? samt Vilka effekter kan dessa diskurser få för ett framtida demokratiskt samhälle? Studiens vetenskapsteoretiska och metodologiska utgångspunkt är diskursanalys. Insamlingen av materialet har skett genom tre fokusgruppssamtal med förskollärare. I studiens resultat synliggörs fem diskurser; det diffusa demokratiuppdraget, det utmanande demokratiuppdraget, pedagogers förhållningssätt som en förutsättning för demokrati i förskolan, demokrati som upplevelse för barnen samt den självkritiska förskolläraren. De effekter som dessa diskurser kan få för barns möjligheter att tillägna sig demokratiska värden i förskolan samt för ett framtida demokratiskt samhälle är beroende av förskollärarnas kunskap gällande demokratibegreppets innebörd samt hur förskolans demokratiuppdrag ska kunna iscensättas i praktiken. Slutsatsen är att det är möjligt att bilda och upprätthålla moderna demokratiska samhällen om demokratiska värderingar introduceras tidigt i utbildningen och under förutsättning att innebörden och genomförandet av förskolans demokratiuppdrag ständigt reflekteras, analyseras, dokumenteras och utvecklas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)