Förskolan en frizon från trendleksaker? - en studie om fem förskollärares syn på leksaker

Detta är en Kandidat-uppsats från Enheten för lärarutbildning

Författare: Pernilla Andersson; Birgitta Germundahl; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med vår studie är att få en inblick i förskollärares tankar om barns leksaker i förskolan. Studien är baserad på intervjuer av fem förskollärare, verksamma på fyra olika förskolor, som delat med sig av sina tankar kring leksaker. I vår studie kom vi fram till fyra teman för hur förskollärare värderar leksaker: Saker som finns runtomkring, Bra leksaker, Dåliga leksaker samt Datorn. Vår slutsats är att rolleken och kreativiteten prioriteras i förskolan vilket innebär att de leksaker som främjar detta får en central plats i verksamheten. Vi kan även se att förskollärarna ser förskolan som en frizon från trendleksaker och framhåller att förskolan ska inneha de ”klassiska” leksakerna som till exempel klossar. Trendleksakerna får gärna stanna hemma.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)