Detaljhandelns förberedelser inför GDPR : En fallstudie om vilka förändringar företagen behöver utföra samt deras arbete kring GDPR

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Sammanfattning: Det rådande EU-direktivet som behandlar dataskydd från år 1995 är idag inte lika aktuellt som när det infördes. Det är därför i hög tid att en uppdatering kommer. I maj 2018 införs den nya dataskyddsförordningen, GDPR, som är EU:s senaste förordning. Den kommer ersätta Sveriges personuppgiftslag, PuL, som idag styr över hur personuppgifter behandlas. GDPR kommer innebära strängare lagar kring informationshantering och fler rättigheter till privatpersoner. Ett exempel är att privatpersoner kommer kunna be om att få alla data kopplad till personen raderade. Många företag erbjuder medlemskap till privatpersoner och lagrar därför kunduppgifter digitalt, vilket betyder att de påverkas av GDPR i stor grad då de måste omforma sina IT-system för att leva upp till de nya kraven. Denna studie handlar om fyra företag och förändringarna de står inför samt hur de arbetar med de nya kraven som GDPR innebär för dem. En kravmodell skapas med en sammanställning av de nya kraven och resultatet visar sedan vilka företag som börjat arbeta med de kraven. Resultatet visar även hur långt de kommit i sitt arbete med dataskyddsförordningen och kan förhoppningsvis vägleda andra företag i hur de bör arbeta med dataskyddsförordningen samt vilka förändringar de bör genomföra för att leva upp till de nya kraven.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)