Elever mår bra av att bli lyssnade på : En studie i musiklärares syn på bemötandet av elever i kulturskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

Sammanfattning: I denna kvalitativa intervjustudie belyses lärares syn på bemötande av elever inom musik- och kulturskolor. Syftet är att visa hur tre lärare resonerar om fenomenet bemötandet av enskilda elever inom musik- och kulturskolan samt på vilka sätt de ser något samband mellan bemötande och elevers musikaliska kunskapsutveckling. Datamaterialet består av intervjuer med tre musiklärare från olika musikskolor i Sverige. Studien utgår från hermeneutiskt perspektiv såsom förståelse och tolkning, och resultaten visar följande tre temata: Faktorer som påverkar bemötandet i undervisningssituationen, samband mellan lärarens bemötande och elevens utveckling samt musiklärares samtal om bemötande. I sista kapitlet diskuteras bland annat lärarnas upplevelse av att inte frågan om bemötande har vidrörts under musiklärarutbildningen.    

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)