Fritidsaktiviteter för barn och ungdomar med funktionsnedsättning : En kvalitativ studie med fokus på delaktighet, tillgänglighet och organisation.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur kommuner i Dalarna arbetar för att erbjuda tillgängliga fritidsaktiviteter som bidrar till delaktighet för barn och ungdomar med funktionsnedsättning. Studien syftar även till att undersöka vilka svårigheter och möjligheter kommunerna möter i arbetet med detta. Sju kvalitativa intervjuer har genomförts med yrkesverksamma som på olika sätt arbetar med fritidsaktiviteter för barn och ungdomar med funktionsnedsättning. Intervjuerna har analyserats med tematisk analys. Den sociala modellen har använts som teoretiskt analysredskap tillsammans med begreppen tillgänglighet och delaktighet. Resultatet visar att majoriteten av de deltagande kommunerna arbetar med fysisk tillgänglighet i kommunen generellt. Resultatet visar däremot att majoriteten av kommunerna inte arbetar specifikt med att främja delaktighet. Majoriteten av kommunerna i studien uppger att svårigheterna är fler än möjligheterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)