Belöningssystem i kooperativa företag : En studie om förändring av belöningssystemet i ett kooperativt dagligvaruhandelsföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Belöningssystem och dess utformning diskuteras både i organisationer samt forskningsvärlden. Att utforma ett fungerande belöningssystem är problematiskt och det är många faktorer att ta hänsyn till. Butiken och dess miljö är en viktig faktor i ett dagligvaruhandelsföretag för att skapa bästa upplevelsen för kunden. Butikschefen ansvarar för att skapa detta samt för att butiken ska fungera systematiskt. Men hur är ett belöningssystem utformat till butikschefer i ett dagligvaruhandelsföretag? När belöningssystem utformas finns risken att det inte leder till önskande beteenden. I dessa fall kan en förändring ske, men vad är det egentligen som motiverar förändringen? Det är detta denna rapport har tagit sikte på samt det faktum att organisationen är kooperativa påverkar ledningens beslut och således belöningssystemet. Studien kommer således att undersöka: ”Hur är ett belöningssystem utformat till butikschefer i ett svenskt kooperativt dagligvaruhandelsföretag och vad motiverar en förändring av det?”. För att undersöka detta problem har principal-agentteorin tillämpats för att belysa problematiken som kan uppstå mellan ledning och butikschefer. Kooperativa teorier öppnar till en diskussion om det faktum att organsationen är kooperativ har påverkat utformningen av belöningssystemet. Teorier kring belöningssystem utgör en del i den teoretiska referensramen för att förstå hur belöningssystem är utformade samt vad som kan motivera en förändring av dem. För att besvara problemet har en kvalitativ metod tillämpats där en fallstudie på Kf Göta har genomförts. Faktumet att organisationen är kooperativ påverkade inte belöningssystemets utformning direkt. Dock påverkades belöningssystemet indirekt på grund av den bristande medlemskontrollen och att de kooperativa värderingarna genomsyrar de dagliga besluten. Den förevarande studiens slutsats är att det inte endast finns ett optimalt belöningssystem som tillfredsställer alla organisationer utan det bör anpassas efter det beteende som ledningen vill främja. Vi har således kommit fram till att det är viktigt att belöna ett beteende som leder till ett bra resultat snarare än att bara belöna ett bra resultat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)