Intern carbon pricing inomleverantörskedjor : En kvalitativ intervjustudie som utforskar befintliga strukturer ochattityder inom ett företag och en av deras leverantörskedjorangående möjligheterna och utmaningarna med internkoldioxidprissättning

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

Sammanfattning: Företag förväntas reducera deras miljömässiga fotavtryck och agera mot klimatåtagande till en större utsträckning än någonsin förr. Många aktörer har långsiktiga visioner och strategier som berör hållbarhet, men att stänga gapet mellan målsättningar och operationellt beslutsfattande har visat sig vara svårt. Ett verktyg som potentiellt kan koppla samman visioner, strategier och beslutsfattande är carbon pricing. Carbon pricing ämnar att omvandla växthusgasutsläpp till ett monetärt värde, vilket sedan kan användas för att förstå den miljömässiga påverkan och översätta konsekvenser som uppstår om inte hänsyn till fotavtryck tas. Studien ämnar till att analysera huruvida carbon pricing inom leverantörskedjor som verktyg bidrar till hållbart företagande, samt studera inom vilken leverantörskedja det är mest relevant att påbörja en implementering utifrån ett företags och dess leverantörers befintliga strukturer och attityder. Studien ämnar även att undersöka hur carbon pricing kan etableras och varför det vore relevant utifrån den potentiella påverkan verktyget kan få på företaget och leverantörskedjan. Upptäckter inom studien har lett fram till en förståelse om att carbon pricing som verktyg har potential att bidra till hållbart företagande genom att synliggöra koldioxidavtryck och kostnaderna kopplade till utsläppen, vilket kan påverka beslutsfattande gällande valet av leverantörer, arbete mot måluppfyllelse, samt hur och var investeringar genomförs. Verktyget är mest relevant att studera inom de leverantörskedjor som emitterar mest växthusgaser i och med att det är där som det finns mest utrymme för förändring. Carbon pricing kan utformas och implementeras på ett flertal olika sätt, vilket både anses vara en styrka och en svaghet med verktyget. De främsta möjligheterna med verktyget är beteendeförändringar, effektiva beslutsunderlag, samt konkurrensmässiga fördelar. Verktygets främsta hinder är bristen på standardisering och bristen på kompetens, samt utmaningen med hur verktyget ska utformas på effektivast sätt. I realiserandet av en implementation behövs mer kunskap om verktyget, både när det kommer till möjligheterna men även när det kommer till hinder och begränsningar med verktyget. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)