Kunskapshantering i små, växande företag : Fallstudie av kunskap, teknik och processer samt förslag till ett KM-system inom en produktionsindustri

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Lärande

Sammanfattning: I denna fallstudie undersöks hur kunskapshanteringen ser ut hos ett produktionsföretag i storleksordningen litet till mellanstort, med ett egenutvecklat Enterprise Resource Planner-system, vilket vanligen enbart större företag har. Syftet är att utreda behovet av formell struktur kring företagets kunskapshantering, samt att vid behov skapa ett åtgärdsförslag med rutin och metod för att hantera kunskap och lärande inom företaget. För att samla in empiri, genomfördes kvalitativa semistrukturerade intervjuer med åtta medarbetare på företaget som sedan transkriberades och analyserades med en abduktiv tematisk analys. Det analysresultatet som uppkom från studien, lade sedan grund för den morfologiska matris som nyttjades för att kunna prototypa de koncept som det föreslagna åtgärdsförslaget utgörs av. Vi fann inom fallstudien vikten av ett effektivt nyttjande av det mänskliga kapitalet, dokumentation och ett aktivt arbete med kunskapsbehållning inom företaget. Detta kan i kombination med implicit och explicit kunskap utveckla och förbättra en verksamhets nyttjande av sina affärsystem samt integrationen av dess dolda processer. För att hjälpa företaget att tillgodose sig detta på ett bra sett, har ett åtgärdsförslag utformats som drar nytta av de förfarande som idag redan finns och nyttjas. Vilket är goda kunskaper om företagets processer samt en väldigt god samhörighet inom organisationen som knyter an till att medarbetarnas lärande ofta sker i dialog med andra människor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)