Sökning: "kunskapsbehållning"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet kunskapsbehållning.

  1. 1. Enhancing Learning Outcomes with Pure Question-Based Learning : A Study on the Effectiveness of the Method in a Primary School Environment

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Dominik Andraszek; [2023]
    Nyckelord :Human–Computer Interaction; Pure Question-Based Learning; Active Learning; Formative Feedback; Technology-Enhanced Learning; Primary School;

    Sammanfattning : In light of technological progress, companies, and public entities must remain aware of the significant opportunities presented by new technologies in terms of accelerating and optimizing knowledge acquisition. This research paper investigates the impact of pure question-based learning (pQBL) on academic performance in a primary school environment. LÄS MER

  2. 2. Kunskapshantering i små, växande företag : Fallstudie av kunskap, teknik och processer samt förslag till ett KM-system inom en produktionsindustri

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Charley Jönsson; Morgan Wiström; [2022]
    Nyckelord :Knowledge management; enterprise resource planner; small to medium enterprise; knowledge retention; knowledge management tool; KMcycle; Kunskapshantering; affärsystem; små växande företag; mänskligt kapital; kunskapsbehållning; kunskapshanteringsverktyg; KM-cykel;

    Sammanfattning : I denna fallstudie undersöks hur kunskapshanteringen ser ut hos ett produktionsföretag i storleksordningen litet till mellanstort, med ett egenutvecklat Enterprise Resource Planner-system, vilket vanligen enbart större företag har. Syftet är att utreda behovet av formell struktur kring företagets kunskapshantering, samt att vid behov skapa ett åtgärdsförslag med rutin och metod för att hantera kunskap och lärande inom företaget. LÄS MER

  3. 3. Att lära för proven eller för framtiden?: en empirisk studie över två gymnasieklassers behållning av provkunskaper

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Glenn Håkansson; [2000]
    Nyckelord :betyg; examination; prov; inlärnin; kunskap; kulturellt kapital; den dolda läroplanen; social reproduktion; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bakgrunden till uppsatsen är de, i forskningen, uppmärksammade bristerna i att förutsäga studieframgång utifrån gymnasiala studieresultat. Forskning kring hur studenters sociala bakgrund påverkar studieframgång och fortsatta studieval, utgör också grund för uppsatsen. LÄS MER