Kvinnligt och manligt ledarskap -Ur ett genusperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Författare: Claudia Hach; Emma Fröjd; [2013-02-27]

Nyckelord: Ledarskap; Genus; Socialkonstruktionism; Genusteori;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att belysa föreställningar och upplevelsen av manligt och kvinnligt ledarskap hos medarbetare och sedan undersöka på vilket sätt deras föreställningar och upplevelse reproducerar eller bryter mot genusstereotyper och föreställningar om manligt och kvinnligt ledarskap. Vilka föreställningar om ledarskap har de? Vilka önskvärda ledaregenskaper beskriver de? Hur upplever de sina ledare? Vilka egenskaper tillskriver de sina ledare? Är föreställningarna och upplevelsen av ledarna genusstereotypa? Speglar medarbetarnas beskrivningar förställningar och/ förväntningar av kvinnligt respektive manligt ledarskap (i jämförelse med de i litteraturen beskrivna egenskaper) eller bryter de mot stereotyperna? Kvalitativ studie med intervjuer. Vår studie visar att föreställningen om hur en bra ledare skall vara avviker från det i litteraturen beskrivna traditionellt manliga idealet. Det framkommer i studien att ett bra ledarskap kännetecknas av en blandning av både stereotypt manliga egenskaper och stereotypt kvinnliga egenskaper, såsom tydlig, grupporienterad, lyhörd, aktiv och beslutsam samt inge förtroende och kontroll. Dessa egenskaper upplevs som positiva hos de egna ledarna och frånvaron av dessa bra ledaregenskaper upplevs som dåligt ledarskap. Studien visar också att upplevelsen av tre ledare i det stora hela reproducerar genusstereotypa föreställningar om genus, medan upplevelsen av en ledare bryter mot föreställningen om kvinnlighet. Dock bryter upplevelsen av ledarskapet mot den starka kopplingen mellan konstruktionen av ledarskap och konstruktionen av manlighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)