Hur förhåller sig svenska rederier till avsaknaden av ett regelverk för transport av elbilar som ro-ro last

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att forska i hur olika rederier och besättningar förhåller sig till avsaknaden av regelverk gällande transport av fordon med litiumjonbatterier. Tidigare forskning visar att bränder i litiumjonbatterier skiljer sig från bränder i konventionella bilar då det finns risk för att termisk rusning initieras i cellerna vilket medför att återantändningsrisken är stor och branden svårsläckt med begränsade mängder vatten. Metoden som har använts är semistrukturerade intervjuer i syfte att få en dialog med välutvecklade svar mellan respondenten och forskarna genom en intervjuguide. En rederirepresentant och en befälhavare från tre olika ro-ro rederier som vartdera trafikerar tre olika fartområden intervjuades. Resultatet visar att det råder delade meningar från branschen om regelverk och risken med att transportera elbilar beroende på vilket fartområde och typ av ro-ro fartyg som transporten bedrivs på. Fortsatt forskning inom effektiva släckmetoder med fokus på släckning av elbilar ombord på ro-ro fartyg rekommenderas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)