iPads på fritids?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Utveckling av språkliga uttrycksformer är något som har en viktig plats i fritidshemmets undervisning och behovet har ökat de senaste åren. Antalet flerspråkiga elever har även det ökat och fritidshemmen bör se till att deras behov av språkutveckling tillgodoses. Syftet med denna studie är att undersöka hur digitala verktyg används i undervisningen på fritidshem för att stärka elevers förmåga att kommunicera med de språkliga uttrycksformerna tal och skrift. Studien är även inriktad på att undersöka hur flerspråkighet fångas upp och stöttas i det språkutvecklande arbetet som sker med digitala verktyg. Med hjälp av intervjuer har vi kunnat undersöka hur lärare i fritidshem förhåller sig till och använder sig av digitala verktyg och till vilket syfte. Studien tar sin teoretiska utgångspunkt i bland annat de sociokulturella och situerade perspektiven på lärande och utgår från en konstruktivistisk syn på språkutveckling. Resultatet visar att förekomsten av digitala verktyg på fritidshemmet är någorlunda utbredd och dessa används i stor utsträckning i många olika typer av aktiviteter. De flesta informanter i studien talade om att digitala verktyg används i sociala aktiviteter men användningen i specifikt språkutvecklande syfte kunde bli mer omfattande. Informanterna menade att den språkutvecklande undervisning var i stort sett samma för flerspråkiga elever och elever med svenska som förstaspråk.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)