STYLIST – mål, process och återkoppling. : En studie av det pedagogiska arbetet i undervisning på gymnasieskolans stylistprogram.

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för pedagogik och didaktik

Författare: Lilian Hemmingsson; [2013]

Nyckelord: Stylist; utbildning; yrke; mål;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att observera två olika stylistlärares arbete under några lektioner. Hur arbetar de med; mål, process, återkoppling samt bedömning Hur ser förutsättningarna ut när det gäller det pedagogiska arbetet och har eleverna något inflytande? Lärarna arbetar på gymnasieskolans hantverksprogram, inriktning hår och makeup stylist. I min studie analyseras arbetet utifrån två liknande lektionspass i hantverksteknik, årskurs två på olika gymnasieskolor, utifrån teoretiska perspektiv inom estetisk verksamhet, kreativitet, bedömning samt nyckeltermer som de ”fyra f:en”; fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet. Uppsatsens resultat visar att det både finns skillnader och likheter mellan lärarnas arbetssätt, förutsättningar samt gällande elevinflytande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)