”Vi behöver släcka bränder” : En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogiska resursers påverkan för en likvärdig förskola för alla barn

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar gällande hur behovet av specialpedagogiska resurser möts upp i verksamheten. Studien syftar även till att synliggöra och analysera hur förskolans tillgång till specialpedagogiska resurser påverkar likvärdigheten samt vilka konsekvenser uteblivna resurser kan resultera i. Studien utgår från en kvalitativ forskningsansats där semistrukturerade intervjuer använts som datainsamlingsmetod. Intervjuerna har genomförts med totalt fem förskollärare från tre olika kommuner. De teoretiska perspektiv som varit utgångspunkt för studien är fenomenografin och det sociokulturella perspektivet. Det insamlade materialet har bearbetats med utgångspunkt i en fenomenografisk analysmetod där resultatet diskuterats i relation till det sociokulturella perspektivet samt tidigare forskning. Studiens resultat visar att specialpedagogiska resurser är av avgörande betydelse för att skapa en likvärdig förskola för alla barn. Resultatet visar också att det, enligt förskollärarna i studien, råder stor brist på tillgängliga resurser och att detta många gånger grundar sig i bristande gehör från huvudmannen samt ekonomiska förutsättningar. De slutsatser som dragits utifrån studiens resultat är att specialpedagogiska resurser behöver finnas tillgängliga i större utsträckning, att huvudmannen behöver förbättra arbetet med resursfördelningen för att möta upp verksamheternas behov samt att det är av stor vikt att arbeta förebyggande i hela barngruppen för att kompensera för de bristfälliga resurserna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)