Värdegrundsarbete i bildundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

Sammanfattning: Syftet med kunskapsöversikten är att utforska om och hur det arbetas med värdegrunden i skolan och inom bildundervisningen. Frågeställningarna gällande hur det arbetas med värdegrunden i skolan och inom bildundervisningen samt förslag på implementering ämnar jag att besvara och diskutera i detta arbete. Genom en systematisk sökprocess valdes sju avhandlingar samt tre artiklar ut som är relevanta för det valda temat. Resultatet beskriver varför och hur man arbeta med värdegrunden i skolan och att den ska implementeras i samtliga ämnen.  Avslutningsvis diskuteras hur det kan vara problematiskt att föra samtal och diskussion om normer och värden. Alla lärare och elever bär med sig sin syn på värden och normer in i en skolkontext. Det gäller även att inta ett kritiskt synsätt till vems normer och värden som ska följas och premieras. När lärare behöver skapa sina egna varianter av vad värdegrunden ska innefatta kan det leda till diffusa samtal. Det framgår även att ämnesundervisningen fokuserar främst på kunskaper än att på ett direkt sätt undervisa i värden. I den valda forskningen framkom det även att styrdokumenten begränsar lärarna att implementera värdegrundsarbete i den dagliga skolpraktiken. Samtidigt framkommer det att värdegrundsfrågor är viktiga för lärare och de är ständigt närvarande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)