Psychic Distance ur ett e-handelsperspektiv : En systematisk litteraturstudie

Detta är en Master-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Denna studie undersöker internationaliseringsprocessen av e-handelsbolag med fokus på hur psychic distance, ett koncept som hanterar upplevda skillnader i bland annat språk, kultur och politik mellan olika marknader, spelar in i internationaliseringen. Syftet med studien är alltså att undersöka vad den befintliga litteraturen inom fältet för International Business studier säger om sambandet och vilken roll psychic distance spelar i internationaliseringen av e-handelsbolag. Detta kommer göras genom att besvara följande två forskningsfrågor: Vilken roll spelar psychic distance i e-handelsbolags internationaliseringsprocess? samt På vilket sätt har betydelsen av psychic distance förändrats i och med e-handeln? Studien baseras på teorierna kring psychic distance och nätverk från Uppsalamodellens internationaliseringsteorier, CAGE-ramverket samt e-handel och ”the virtuality trap” för att undersöka sambandet mellan dessa traditionella teorier och nya tekniska utvecklingar i form av e-handel. För att undersöka detta har en systematisk litteraturstudie baserad på 29 artiklar från fem olika journaler på fältet genomförts. Resultatet från denna analyserades sedan med hjälp av en tematisk analys för att identifiera mönster i materialet. Detta ledde fram till ett antal slutsatser och det konstaterades att psychic distance spelar en roll även i internationaliseringen av e-handelsbolag men inte riktigt samma roll som för traditionella bolag. Det konstaterades även att betydelsen av psychic distance har ändrats mycket i och med e-handeln och att även om teknik sägs minska avstånd så kan avstånden ändå inte helt elimineras. Slutligen konstateras att det finns mer att lära om psychic distance i e-handelssammanhang och att mer forskning på området är önskvärt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)