Vem mer är konsulten än bara expert? : Identitetskonstruktioner i konsulters berättelser om erfarenhetsutbyte inom den triangulära anställningsrelationen

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Sammanfattning: Det konstant växande behovet av konsulttjänster kräver samtidigt en bättre förståelse för det som konstituerar kund- och konsultrelationen. Denna studie syftar således till att undersöka konsulters identitetskonstruktioner genom att studera deras berättelser om erfarenhetsutbyte. Studien bidrar även till fördjupad förståelse för viktiga komponenter som är grundläggande för ett lyckat erfarenhetsutbyte. Sex semistrukturerade onlineintervjuer tillämpades för att inhämta datamaterialet. Empirin analyserades med narrativ teori och en tematisk narrativ analys. Resultatet visade att konsulterna, trots samma yrkesroll och fokusområde, skapar mening och förståelse av dem själva på helt unika sätt. Genom deras berättelser framhävs olika identitetsanspråk vilket i sin tur ledde till konstruktionen av tre konsultidentiteter: den allvetande, den ensamma och den tidsbegränsade. De slutsatser som kan dras är att konsulterna skapar specifika identiteter när de berättar om sig själva, dels för att förstå sitt eget handlande men också för att placera in sig själva i vissa sociala positioner i den sociala kontexten. Dessutom belyser studien att berättelser och narrativ bör riktas större uppmärksamhet om organisationer vill lära känna sina medlemmar bättre och ytterligare förädla sina processer och praktiker. Avslutningsvis bidrar studiens resultat till den redan befintliga litteraturen gällande erfarenhetsutbyte, kund- och konsultrelationen samt konsulters identitetskonstruktioner. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)