Model Based Definition : The Main Effects of Implementing Model Based Definition in an Automotive Manufacturing Industry

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Tommy Lundqvist; Fredrik Phillips; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Idag verkar 2D-ritningen på Scania som den primära metoden att presentera, skicka, och lagra information gällandes en produkt utmed dess livscykel. Sedan 90-talet har detta kommit att ändras, då det har blivit mer och mer populärt att frångå 2D-ritningen och istället presentera produkten och dess beskrivande text i en 3D-miljö, en metod känd som Model Based Definition, eller MBD. MBD blivit en förändrare inom tillverkningsindustrin, då kostnadskurvan har stagnerat för flertalet företag som har implementerat metoden. Det här examensarbetet utfördes på Scania CV AB i Södertälje, Sweden, med avsikt för att utforska vad för effekt en implementering av MBD har i en tillverkningsindustri inom fordonsbranschen. Över 30 intervjuer och observationer utfördes på Scania, och ytterligare tre undersökningar utfördes på tre externa företag med liknande bakgrund som Scania. Resultaten sammanställdes och analyserades gentemot ett teoretiskt ramverk inom de kopplade disciplinerna till MBD. Utredningsresultatet antyder att en implementation är möjlig, och att fördelarna väger tyngre än de förutsagda nackdelarna. De största fördelarna var relaterade till integrerad produktutveckling (concurrent engineering), då MBD integrerar nedströmsavdelningar i ett tidigare skede. Det bedömdes även att en enda informationskälla är mycket fördelaktigt för alla avdelningar, då det förebygger tvetydighet som annars inträffar vid användandet av både 2D och 3D. Eftersom MBD har mycket inflytande över Scanias samtliga avdelningar, utforskades det även hur Scania ska gå tillväga för att implementera MBD i sin organisation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)