Likvärdighet - ett specialpedagogiskt dilemma - en litteraturstudie över en skola för alla

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Kristina Martinsson; Viktoria Jonsson; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SammanfattningHistoriskt sett har tanken på hur alla elevers behov skall tillgodoses i skolan debatteras och reflekterats över,framförallt inom skolvärlden. Lösningarna har varierat under tidens gång. Synen på undervisningen har gått fråndifferentierat arbete, i början av 1900-talet, till att under senare delen av samma århundrade se på bemötandet avsamma behov som en strävan mot en integrerad undervisning.Syftet med studien var att undersöka hur begreppet likvärdighet, utifrån litteraturen, beskrivs i relation tillbegreppen "en skola för alla" samt "elever i behov av särskilt stöd". För att besvara vårt syfte kom vi att bena utbegreppen vart och ett enskilt för att sedan se på relationen mellan likvärdighet och begreppen "en skola för alla"och "elever i behov av särskilt stöd".Metoden vi använde för att bilda oss en uppfattning av hur begreppen en skola för alla samt elever i behov avsärskilt stöd skall tolkas i förhållande till begreppet likvärdighet, innebar studier av litteratur med koppling till devalda begreppen.Vår litteraturstudie resulterade i insikten att det är svårt att finna en definition på vad likvärdighet står för,tolkningen av begreppet går isär och har förändrats beroende på kontext och politiska influenser. Begreppen enskola för alla och elever i behov av särskilt stöd existerar parallellt med begreppet likvärdighet, tillsammansutgör dessa synen på vad en likvärdig utbildning bör innefatta. Begreppet likvärdighet kan emellertid tolkas påolika sätt, beroende på vilket perspektiv som väljs som utgångspunkt. Att elever undervisas utanför den ordinarieverksamheten kan ur visst perspektiv anses likvärdigt medan det ur nästa perspektiv tycks peka på motsatsen.De teorier och styrdokument som använts styrker tanken om en inkluderande integrering. Forskning visar att densegregerande integreringen, då elever flyttas från den ordinarie undervisningen, inte bör vara något alternativ.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)