Föräldrastöd i matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Sammanfattning: Kunskapsöversikten syftar till att sammanställa och diskutera kunskapsläget avseende hur föräldrar påverkar elevernas resultat i skolan i allmänhet och i matematik i synnerhet. Vad säger forskningen om föräldrarnas påverkan på elevernas resultat, prestation och utveckling i matematik? Kunskapsinhämtningen genomfördes genom slagningar i databaser, genomgångar av referenslistor och databasernas föreslagna artiklar (read more). Materialet visar att föräldrar kan ha en stor påverkan på elevernas resultat och deras upplevelse av skolan, negativt eller positivt beroende på föräldrarnas attityder till skolan och matematiken. Samverkan och kommunikation mellan lärare och föräldrar ökar föräldrarnas möjligheter att ge ett föräldrastöd som är processinriktat och autonomistödjande. Autonomistöd samt tydliga förväntningar ökar elevernas självreglerande förmågor och ger dem större möjligheter att lyckas i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)