Läromedel versus Kursplan - En text- och innehållsanalys av två läromedel i engelska

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SYFTE OCH FRÅGESTÄLLNINGARMed utgångspunkt i kursplanens mål att uppnå i engelska för skolår nio sökte vi svar på följande frågeställning:·Hur är de två läromedlen Good Stuff och Happy uppbyggda?·Vilka punkter ur kursplanens mål att uppnå i skolår nio tar dessa läromedel upp?·Kan lärare i sin undervisning utgå från de nämnda läromedlen för att hjälpa elever att nå upp till målen i kursplanen för skolår nio?METODVi valde att göra en komparativ text- och innehållsanalys för att svara på våra frågeställningar. För vårundersökning analyserade vi läromedlen, Good stuff från Liber och Happy från Gleerups. Dessa valde vi medanledning av att de var relativt nya på marknaden samt att de var utformade för skolår nio.RESULTATLäromedlen vi undersökte liknar varandra komponentmässigt. De består båda av: lärarhandledning, textbok,övningsbok och cd-skivor. Det finns vissa skillnader vad gäller layout och innehåll. Både Good Stuff D och HappyNo. 3 tar till största del upp de färdigheter som nämns i kursplanen. Det som saknas är främst övningar däreleverna får reflektera över sitt lärande. Fokus i de båda läromedlen ligger på kommunikation och samarbete.Vi menar att ett läromedel kan fungera som ett stöd och en inspiration för läraren, men att denne ej bör utgå enbartfrån läromedlet i sin språkundervisning utan anpassa den efter elevgrupp och målen i kursplanen. Denna insiktkommer att påverka oss i vår framtida yrkesroll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)