Lärobokens vara eller inte vara i matematikundervisningen ­ en kvalitativ intervjustudie om lärobokens för- och nackdelar.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SyfteSyftet med vår uppsats är att undersöka verksamma pedagogers argument när det gäller att använda alternativtinte använda en lärobok i matematikundervisningen, samt de för- och nackdelar för såväl elever som lärare somde ser med respektive arbetssätt. Undersökningen avser skolår 1-6.Frågeställningar · Vilka för- och nackdelar finns det, enligt verksamma pedagoger, med att använda sig av en lärobok i matematikundervisningen? · Vilka för- och nackdelar finns det, enligt verksamma pedagoger, med att helt eller delvis utesluta läroboken?MetodUndersökningen omfattar åtta kvalitativa intervjuer med lika många pedagoger på fyra olika skolor. Intervjuernahar skrivits ut och analyserats.Resultat och didaktiska implikationerUtifrån dessa intervjuer i kombination med tidigare forskning har vi dragit slutsatsen att det finns såväl för- somnackdelar med de båda arbetssätten. Det tycks dock vara så att lärobokens främsta fördel är att den underlättarlärarens planering medan de flesta elevers lärande gynnas av en undervisning som inte är styrd av en lärobok.Det bör dock tilläggas att en lärobok kan använda på så många olika sätt, i många olika syften och därmed geolika resultat. Dessa slutsatser har naturligtvis betydelse för hur vi i framtiden vill lägga upp vår undervisning.Om det nu är så att en läroboksstyrd undervisning hämmar elevernas lärande och matematiska utveckling måstevi använda andra undervisningsmetoder. Läroboken får inte utgör ett styrmedel utan bara vara ett hjälpmedel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)